مرد بیغیرت از نگاه من- نویسندە: گویا روشن
مرد بیغیرت از نگاه من سالهاست که از کلمه «بی غیرت » برای قضاوت در مورد رفتار دیگران استفاده میشود. گاهی بدون دلیل و از روی تعصب، گاهی برای سرزنش کسی که به نظر او واکنش مناسبی نشان نداده است. اما من با این تعاریف موافق نیستم. هیچ مردی مسئول رفتار همسر، مادر، خواهر یا دخترش نیست. هر فردی عقل، اراده و مسئولیت اعمال خود را دارد. اگر زنی اشتباه کند، مسئولیت آن را بر عهده دارد؛ همانطور که هیچ زنی نباید مسئول رفتار یک مرد باشد. به همین دلیل، من از کلمه «بی غیرتی» برای کنترل دیگران یا محدود کردن آزادی آنها استفاده نمیکنم. اگر قرار باشد این کلمه اصلاً معنایی داشته باشد، به نظر من فقط یک معنی دارد: مردی آنقدر نابالغ که نمیتواند تعادل را بین اعضای خانواده حفظ کند. مردی که هر اختلافی را به دعوا تبدیل میکند. مردی که با کوچکترین تنشی مجبور میشود بین مادر و همسرش یکی را انتخاب کند. انگار یکی باید برنده شود و دیگری باید ببازد. وظیفه یک مرد بالغ انتخاب بین عزیزانش نیست، بلکه شکل دادن به رابطه بین آنهاست. هنر یک مرد این نیست که طرف یکی را بگیرد و دیگری را قربانی کند. هنر او در جلوگیری از تشدید او...